De Vega Frick gaat Europa in! Het gaat hard, héél hard op de markt van de vleesvervangende snacks. Amper zes maanden na de opstart van de Flexitarian Bastards en de lancering van de Vega Frick, vervoegen de Flexitarian Bastards de rangen van GoodLife Foods.

Bekijk deze e-mail online

NL  |  FR  |  EN

Persbericht

Breda, Beringen, 7 januari 2020

GoodLife Foods en Flexitarian Bastards bundelen hun krachten!

De Vega Frick gaat Europa in!

Het gaat hard, héél hard op de markt van de vleesvervangende snacks. Amper zes maanden na de opstart van de Flexitarian Bastards en de lancering van de Vega Frick, vervoegen de Flexitarian Bastards de rangen van GoodLife Foods. Deze belangrijke speler op de Europese markt van frozen snacks is in de Benelux vooral bekend als uitvinder van de frikandel en het bedrijf achter merken zoals Beckers, Bicky en Mexicano. Zij verwerven een exclusieve licentie op het merk, het logo en de recepturen van de Flexitarian Bastards. GoodLife Foods neemt bovendien zowel de commercialisering als het productieproces op zich. De Flexitarian Bastards tekenen voor de verdere ontwikkeling van nieuwe vleesvervangende snacks. Deze acquisitie sluit naadloos aan bij de reputatie van GoodLife Foods als producent van uitstekende diepvriessnacks en hun ambitie om op deze snel expanderende markt verder door te groeien tot een van de marktleiders.

Enorme schaalvergroting na amper zes maanden

Steve Bonnyns: “Begin juni lanceerden we ons eerste product, de Vega Frick, een vegetarische versie van de frikandel. Een innoverend product doordat we er als eerste in geslaagd zijn de authentieke en herkenbare smaak te koppelen aan zeer goede nutritionele waarden en een zeer lage caloriewaarde. De Nutri-Score – B en lichtgroen – bevestigt de uitstekende kwaliteit. De reacties van de consumenten waren bijzonder positief, love at first bite! Zestien groothandelaars in Nederland en België en meer dan 100 frituren, snackbars, event cateraars en food trucks namen de Vega Frick al op in hun snackgamma. De nominatie voor de Horeca Expo Innovation Awards was een snelle erkenning. Maar er is meer. Flexitarisme, vegetarisme en zelfs veganisme zijn op de mondiale foodmarkt de hype al lang voorbij. Iedereen wil gezonder en duurzamer eten en dat sluit perfect aan bij de missie van de Flexitarian Bastards: eten met een geweten, goed voor de mens en goed voor de planeet. Zo kwamen we op de radar van GoodLife Foods. De smaak en textuur van onze producten, de nutritionele kwaliteit, de beperkte ecologische voetafdruk en onze passie vormen de basis van onze samenwerking. Bovendien beschikken we als jonge scale-up over de flexibiliteit die noodzakelijk is om snel te kunnen inspelen op de feedback van de markt. Voor ons is deze deal een onwaarschijnlijke quantum leap. Vandaag zijn onze producten enkel verkrijgbaar in België en Nederland, morgen in de 17 landen waar GoodLife Foods actief is. Een grote maar uiterst boeiende uitdaging.”

Een acquisitie die naadloos aansluit bij onze strategie

Dirk Van de Walle: “GoodLife Foods is een sterk groeiend bedrijf. Terwijl we hard werken aan de integratie van onze acquisities en onze intrinsiek groeiende business in de verschillende kanalen en landen, behouden we onze focus op innovaties en spelen we voortdurend in op de veranderende voedingstrends. Met onze vegetarische diepvriessnacks zijn we momenteel vooral actief in het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen, maar ook in de Benelux lanceerden we al enkele vleesvervangende snacks. Zo waren wij de eerste producent die een vegetarische frikandel op de markt bracht! Doordat we echter voortdurend zoeken naar gezonde en lekkere producten kwamen we in contact met de drie Flexitarian Bastards. Zij beschikken over een enorme kennis van zowel processen als recepturen, en bovendien zijn we gecharmeerd door hun gigantische drive en passie. We willen hen op de eerste plaats de ruimte laten om die kennis en die passie in te zetten voor verdere en nieuwe ontwikkelingen. GoodLife Foods zal de productie en commercialisatie op zich nemen. Op die manier zetten we de sterktes van beide partijen optimaal in om samen verder door te groeien.”

Met een nieuw product samen op Horecava

Tijdens de Horecava foodbeurs in Amsterdam zullen GoodLife Foods en The Flexitarian Bastards naast de Vega Frick ook een nieuw product voorstellen. De BETZY’S Burger (een vleesvervangende burger) is ontwikkeld conform aan het credo ‘100% veggie, full of taste’. Twee vleesvervangende snacks die twee ambities hebben: met de laagste nutritionele waarden gewoonweg de lekkerste zijn.

Productie en sales & marketing naar GoodLife Foods, R&D blijft in Beringen

Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, verhuist de productie binnen enkele maanden naar een van de productiefaciliteiten van GoodLife Foods. De sales & marketing wordt aangestuurd vanuit het kantoor in Breda. Food Innovator Steve Bonnyns zal daar een dedicated team vervoegen om de identiteit van het concept te bewaken en verder uit te bouwen. De R&D afdeling van de Flexitarian Bastards, onder leiding van Luc en Erik Carmans, blijft in Beringen om van daaruit nieuwe producten te ontwikkelen die beantwoorden aan het DNA van de Flexitarian Bastards: passie voor het product en het beroep, hand in hand met smaak, gezondheid en duurzaamheid.

Einde persbericht

Rechtenvrije beelden

Noot voor de redactie

Over GoodLife Foods

Het verhaal achter GoodLife Foods

Diversiteit is een wezenlijk bestanddeel van ons DNA. GoodLife Foods ontstond door het samenbrengen van een diverse groep ondernemingen met iconische brands en een breed productengamma. Sinds circa 1950 al gaan deze ondernemingen voorop in de ontwikkeling van voedingsproducten. Vandaag beschikt GoodLife Foods over 8 productiefaciliteiten in 4 landen en eigen verkoopkantoren in 6 landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Breda.

GoodLife Foods behoort tot de portefeuille van Egeria, een Nederlands private equity onderneming. Zij bouwden het huidige GoodLife Foods door het samenbrengen van 7 bedrijven.

Vandaag realiseert GoodLife Foods een omzet van meer dan 200 miljoen euro in diepvriessnacks; de helft daarvan in retail, de andere helft in foodservice. De eigen B2B en B2C merken zijn goed voor de helft van de omzet; de overige 50% wordt gerealiseerd via private labels voor zowat alle grote Europese retailers.

Innoverend

De geschiedenis van GoodLife Foods wordt gekenmerkt door heel wat innovaties :

  • Beckers was circa 1950 de uitvinder van de frikandel.
  • Daloon was de eerste onderneming die in 1960 spring rolls introduceerde op de Scandinavische markt.
  • Het merk Bicky ontstond in 1981 en werd in België erg snel bekend voor zijn burgers.
  • In 1984 lanceerde De Vries van Oers met succes de Mexicano in de Benelux
  • Sinds 1992 koopt Goodlife in het Verenigd Koninkrijk groenten van de allerbeste kwaliteit aan om heerlijke vegetarische diepvriessnacks te creëren.
  • De laatste 2 jaren wordt er permanent gewerkt aan het gezonder maken van het totale productenaanbod via meer vegetarische producten en het continu verlagen van vet- en zoutgehalte van alle producten.
  • Vanaf vandaag behoren ook de Vega Frick en de andere producten van de Flexitarian Bastards tot deze selecte groep, waardoor we vanaf nu de perfecte vleesvervangers hebben om zo snel mogelijk alle vleessnacks ook aan te bieden in een lekkere en gezonde vegetarische variant.

De kruisbestuiving tussen de creatieve geesten verantwoordelijk voor al deze realisaties geeft ons een ongeëvenaarde expertise in de ontwikkeling van voedingsproducten. Het GoodLife Foods team investeert zijn energie en zijn expertise eveneens in de ontwikkeling van private label producten die tot de top van de markt behoren. We zijn er trots op dat we evenveel aandacht besteden aan de merken van onze klanten als aan onze eigen merken.

Over Flexitarian Bastards

Flexitarian Bastards is de Belgische food scale-up van drie ervaren foodservice professionals: Steve Bonnyns, Erik Carmans en Luc Carmans.

Het flexitarisme is voor hen geen trend meer, maar een onomkeerbare realiteit. De hedendaagse consument is bewuster dan ooit en zoekt actief naar alternatieve voedingsproducten die vegetarisch en gezonder zijn zonder evenwel concessies te doen qua smaak of textuur. Het publiek dat alternatieve veggie gerechten bestelt in plaats van vleesbereidingen is al lang niet meer beperkt tot enkel vegetariërs. De bekommernis om het klimaat en het streven naar een kleinere ecologische voetafdruk geven het flexitarisme een flinke extra duw in de rug.

Daarom ontwikkelen de Flexitarian Bastards onder het moto ‘100% veggie, full of taste’ echte climate changers die beantwoorden aan deze behoefte. De eerste veggie frituursnacks zijn op de markt. Een gamma vegetarisch broodbeleg en kant-en-klaar gerechten zijn in volle ontwikkeling.

Vanuit hun vestiging in Beringen viseren zij met hun 100% vegetarische producten in de eerste plaats de professionele markt: frituren, snackbars en broodjeszaken, brasseries en tavernes, collectiviteiten, evenement-, traiteur- en bedrijfscatering.

Over de sleutelfiguren

Dirk Van de Walle:
entrepreneurial manager en foodlover

Dirk is sinds 1 maart 2019 CEO van Goodlife Foods. Sinds einde 2015 was hij reeds lid van de raad van commissarissen. Hij kan terugblikken op 30 jaar Europese FMCG ervaring bij bedrijven zoals Unilever, Ter Beke Fresh Food Group en Spadel. Hij is bovendien actief als extern bestuurder bij diverse bedrijven en nam mandaten op in verschillende voedingsfederaties. ‘Road to market strategy’ is tegelijkertijd zijn specialisme en zijn hobby. Hij zeilt, rijdt oldtimer rally’s, doet aan hardlopen als het droog is en aan spinning als het regent. Gezonde voeding is dus een must voor deze Antwerpenaar.

Steve Bonnyns:
de food innovator

Steve is een chef en manager met bijna 30 jaar foodservice ervaring. Hij werkte onder meer 12 jaar bij respectievelijk Unilever Food Solutions Belgium en Unilever R&D Food Solutions Global als teamleader, culinair adviseur en global lead innovation chef. Daarna was hij innovation manager en chef voor Hamal Signature en Salad Signature.

Het is zijn passie om nieuwe foodtrends te detecteren en deze te vertalen naar nieuwe concepten. Hij houdt er van om ideeën te ontwikkelen tot concrete en industrieel haalbare producten zonder de minste toegeving op het vlak van smaak en textuur.

Steve is co-auteur van het boek ‘De Essentie’ dat in 2012 bekroond werd met een Gourmand World Cookbook Award als ‘Beste innovatieve kookboek’.

Erik Carmans:
de meester-charcutier, bedrijfsleider en productontwikkelaar

Na zijn opleiding als slager-spekslager-traiteur en een aantal buitenlandse stages startte Erik Carmans zijn carrière in de ouderlijke slagerij die hij al snel in handen nam. Na 7 jaar vormde hij samen met zijn jongere broer Luc de ouderlijke slagerij om tot een moderne slagerij-traiteur-versmarkt: Carmans E.&L. In 1999 nam zijn carrière een belangrijke wending. Parallel aan zijn verantwoordelijkheden als bedrijfsleider van de versmarkt en ondertussen ook de Vleesgroothandel, Horecaslagerij Carmans E.&L., werkte hij 5 jaar als R&D productontwikkelaar vegetarisch broodbeleg en vleesalternatieven voor Creafood, een divisie van Debic. Hun belangrijkste klant was de retailsector met onder meer Delhaize en Carrefour. Beter dan wie ook houdt hij de vinger op de pols van het veranderende eetgedrag van de consument. Erik gelooft dan ook rotsvast in het concept en het succes van de Flexitarian Bastards.

Luc Carmans:
de ingenieur,  bedrijfsleider en productontwikkelaar

De carrière van Luc valt grotendeels samen met de loopbaan van zijn oudere broer Erik. In ’96 stapte hij mee in de zaak en met zijn ingenieursdiploma op zak, stroomlijnde hij het familiebedrijf tot het huidige Carmans E.&L. NV. waarvan hij nog steeds financieel directeur is. Net zoals Erik, en dat maakt het verhaal wel heel bijzonder, was hij 5 jaar R&D productontwikkelaar vegetarisch broodbeleg en vleesalternatieven voor Creafood. Ook zijn verbondenheid met de Flexitarian Bastards ligt dus voor de hand.

De oriëntatie van Carmans E.&L. NV nam in 2009 een nieuwe wending. De versmarkt werd verkocht en de twee broers startten een samenwerking met Horeca Van Zon. Tot op vandaag zorgen zij voor de invulling van de slagerijafdeling en de toelevering van vers vlees en vleesbereidingen voor Horeca Van Zon. De perfecte alliantie voor de lancering van de Vega Frick en de andere vegetarische frituursnacks.

Over de Nutri-Score

Na Frankrijk heeft minister De Block in 2018 ook in België de Nutri-Score ingevoerd als gezondheidslabel voor voeding. Het label is ondertussen ook ingevoerd in Nederland . Het is het eerste label waarvoor is aangetoond dat het consumenten effectief helpt om gezondere voeding te kopen. In het Nutri-Score-systeem geeft een kleurenschaal in combinatie met lettercodes aan welke producten binnen een bepaalde productgroep gezonder zijn dan andere. De kleur en letter van het Nutri-Score-label worden bepaald aan de hand van een algoritme ontwikkeld door het Franse Nutritional Epidemiology Research Team. Dit algoritme koppelt positieve eigenschappen (gehalte aan eiwit, vezels en fruit, groenten, noten) aan negatieve eigenschappen (gehalte aan energie, suikers, verzadigd vet, natrium (o.v.v. zout)) om te komen tot een score tussen -15 (beste) en +40 (slechtste). Deze score wordt dan herleid tot een combinatie van een letter (A tot E) en een kleur (van donkergroen naar rood). Donkergroen staat voor de beste voedingswaarde (te verkiezen), rood staat voor de slechtste voedingswaarde (te beperken). Binnen dit systeem scoort de Vega Frick een uitstekende B / lichtgroen. De klassieke niet vegetarische frikandel behaalde D / lichtoranje. De Vega Frick zet niet meer dan 74 Kcal en slechts 0.5 gram plantaardig vet per 100gram op de weegschaal. Een klassieke frikandel haalt gemiddeld 224 Kcal en 18 gram dierlijk vet.

Contactinfo

Voor meer informatie
Peter Van Sande
pvs@pubmarket.be
+32 497 57 89 17

www.flexitarianbastards.com
www.glfoods.com

Uitschrijven